Khamis, 22 Januari 2015

Ara Güler



Dilahirkan pada 16 Ogos 1928, Ara Güler adalah photojournalist Turki, ia juga dikenali sebagai Mata Istanbul. Beliau belajar di Getronagan Armenia High School. Bapanya memilik farmasi, tetapi mempunyai ramai kawan di dunia seni. Ara datang ke dalam kenalan dengan orang-orang ini dan mereka mendorong beliau untuk memilih kerjaya dalam filem / pawagam. Beliau bekerja di studio filem dan menyertai kursus drama di bawah Muhsin Ertuğrul. Kemudian, dia bersandar ke arah kewartawanan dan pawagam terbengkalai. Pada tahun 1950 beliau menyertai Yeni Istanbul, sebuah akhbar Turki, sebagai wartawan foto. Pada masa yang sama, beliau belajar ekonomi dari Universiti Istanbul. Kemudian dia mula bekerja untuk Hurriyet.

Pada tahun 1958 apabila majalah Time-Life, sebuah penerbitan Amerika membuka cawangan di Turki, Ara Güler menjadi wartawan awal. Tidak lama kemudian dia mula untuk ditugaskan oleh majalah antarabangsa lain, seperti Stern, Paris Match, dan Sunday Times, London. Pada tahun 1961, beliau telah diupah oleh majalah Hayat sebagai ketua jurugambar.

Pada masa ini, beliau telah bertemu Marc Riboud dan Henri Cartier-Bresson, yang diambil beliau untuk menyertai Magnum Photos. Ara telah dibentangkan pada tahun 1961 British Fotografi Buku Tahunan. Pada tahun yang sama, Persatuan Amerika Jurugambar Majalah mengundi dia jurugambar Turki yang pertama untuk menjadi ahli pertubuhan ini.
Dalam tahun 1960-an, kerja Ara telah digunakan dalam buku-buku oleh penulis terkenal sebagai satu cara sahaja dan telah ditunjukkan pada pameran yang berbeza di seluruh dunia. Pada tahun 1968, kerja-kerja yang dipamerkan the Museum of Modern Art di New York dalam persembahan yang dipanggil, Ten Masters of Color Photography. Selain itu, gambar-gambar beliau juga telah ditunjukkan dalam pameran Cologne, Photokina di Jerman. Dua tahun kemudian, Türkei, album fotografi beliau telah diterbitkan. Imej beliau yang berkaitan dengan seni dan sejarahnya telah dipaparkan dalam majalah, seperti Horizon, Life, Time dan Newsweek.

Ara mengembara untuk tugasan fotografi ke negara-negara seperti Kenya, Borneo, New Guinea, India, Pakistan, Afghanistan, Kazakhstan, Iran dan lain-lain bandar-bandar Turki. Dalam tahun 1970-an, beliau juga mengambil temuduga fotografi dengan artis dan ahli politik perlu diberi perhatian, seperti Salvador Dalí, Marc Chagall, Ansel Adams, Alfred Hitchcock, Imogen Cunningham, Willy Brandt, John Berger, Maria Callas, Bertrand Russell, Pablo Picasso, Indira Gandhi, dan Winston Churchill.


 
Di samping itu, Ara juga diarahkan The End of the Hero, dokumentari 1975 berdasarkan fiksyen pada Perang Dunia I pertempuran cruiser.

Kerja Ara adalah termasuk dalam koleksi institusi di seluruh dunia, seperti Paris’s National Library of France, New York’s George Eastman Museum, Das imaginare Photo-Museum, Museum Ludwig Koln dan Sheldon Memorial Art Gallery.

Foto Muhabiri, sebuah buku oleh Nezih Tavlas menceritakan kehidupan Ara dalam kaedah kronologi dan buku ini juga mengetengahkan sejarah 80 tahun Turki.

Falsafah Ara terhadap fotografi adalah bahawa dia mempunyai kepentingan yang besar kepada kehadiran manusia dalam fotografi dan menganggap dirinya sebagai seorang ahli sejarah visual. Menurut beliau, fotografi perlu menyediakan rakyat dengan memori penderitaan mereka dan kehidupan mereka. Beliau merasakan bahawa seni boleh berbohong tetapi fotografi hanya mencerminkan realiti. Dia tidak menghargai seni dalam fotografi supaya dia lebih suka photojournalism.

Beliau telah memenangi beberapa anugerah untuk kerja-kerja, termasuk Jurugambar Turki daripada abad, 1999,Master of Leica - 1962, France’s Légion d’honneu, Lifetime Achievement Lucie Award, 2009 dan Turkey’s Grand Prize of Culture and Arts, 2005, 2005. Pada tahun 2004, beliau dianugerahkan persekutuan kehormat oleh Istanbul’s Yıldız Technical University.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan